Projekt Złote Szkoły NBP

Grupa naszych uczniów Technikum Lotniczego ZDZ w Katowicach uczestniczy w konkursie „Złote Szkoły NBP"- ogólnopolskim programie popularyzującym wiedzę ekonomiczną w środowiskach szkolnych i ma na celu przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.
Podczas zmagań konkursowych uczniowie wraz z opiekunami podejmują inicjatywy na rzecz swojej szkoły oraz najbliższego otoczenia, aby w jak najbardziej innowacyjny a zarazem przystępny sposób zaprezentować zagadnienia związane z finansami osobistymi. Nasi uczniowie, stanowiący Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, ubiegają się o tytuł „Złotej Szkoły NBP", wykonując określone w programie zadania.

 

Przedstawiamy Państwu ich prace:

1.  Sprawozdanie na podstawie spotkania z  P. Agnieszką Wilk – kierownikiem zespołu ds. obsługi klientów

  W dniu 2 marca 2021, odbyło się spotkanie w ramach konkursu Złote Szkoły NBP. Prowadziła je Pani Agnieszka Wilk. W spotkaniu brali udział nauczyciele oraz uczniowie Technikum Lotniczego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach.

  Na początku, głos zabrała Pani dyrektor, która podziękowała Pani prowadzącej oraz wszystkim uczestniczącym. Następnie swoją część prezentacji rozpoczęła Pani Agnieszka Wilk, która zajmuje się obsługą klienta indywidualnego, czyli między innymi, zakładaniem kont, lokat oraz otwieraniem rachunków maklerskich.

  W pierwszej kolejności, zostało wyjaśnione pojęcie inwestycji - jest to poświęcanie pewnych obecnych wartości, dóbr, na rzecz zysku w przyszłości. Poznaliśmy wiele różnych rodzajów inwestycji. Można inwestować na przykład:

  • za pomocą lokat,
  • na giełdzie,
  • w obligacje,
  • w nieruchomości,
  • oraz handlować walutami.

Wszystkie rodzaje inwestycji zostały podzielone na trzy grupy: rzeczowe, finansowe, oraz niematerialne. Oprócz tego, zostało nam zadane pytanie: jakim powodem jest niskie oprocentowanie lokat w obecnych czasach? Kilka osób zgłosiło się do odpowiedzi. Odpowiedziały, że wynika to z ustaleń Rady Polityki Pieniężnej, która obniżyła stopy procentowe. Pani Wilk wyjaśniła, że stopy procentowe są obniżane lub podwyższane w zależności od sytuacji gospodarczej kraju. Jeśli rząd chce polepszyć sytuację w kraju, obniża stopy procentowe co powoduje, że na lokatach zarobimy mniej, ale spłata kredytów i pożyczek jest tańsza.

  Po omówieniu kwestii inwestycji, Pani Agnieszka przedstawiła nam w jaki sposób możemy rozpocząć współpracę z bankiem. W tym celu przytoczyła nam ofertę banku PKO Konto dla Młodych. Dowiedzieliśmy się, że takie konto jest prowadzone bezpłatnie, oraz nie pobiera się opłat za przelewy, wypłaty gotówki i obsługę karty debetowej.

  Następnie zostaliśmy poinformowani o możliwości podpięcia konta walutowego pod swoją kartę. Konto takie pozwala na wypłaty gotówki oraz płatności w kraju i za granicą, bez przewalutowania. Obsługiwanych jest 10 walut, poza PLN.

  Jako ostatni punkt, zaczęliśmy rozmawiać o rachunku maklerskim. Pani wyjaśniła nam, że jest inaczej nazywany inwestycyjnym i umożliwia inwestowanie w akcje czy obligacje. W tym momencie, nasza nauczycielka Pani Teresa Strycharz zadała pytanie, czy by otworzyć takie rachunek trzeba udać się do Domu Maklerskiego. Pani Agnieszka wyjaśniła, że nie ma takiej potrzeby i wszystko odbywa się w danym banku.

  Następnie przedstawiono nam ofertę rachunku inwestycyjnego dla ucznia i studenta, która pozwala młodym inwestorom rozpocząć swoje doświadczenia z inwestowaniem na giełdzie. Wiąże się to ze specjalnymi korzyściami, a taki rachunek jest prowadzony bezpłatnie do 25 roku życia włącznie. Dowiedzieliśmy się, że da się go otworzyć on-line.

  Na tym zakończyła się prezentacja Pani Agnieszki Wilk. Według mnie, była ona bogata w wiele wartościowych informacji. Wiedza, która została nam przekazana, z pewnością przyda się w przyszłych inwestycjach i dzięki temu młodzi ludzie pewniej będą posługiwać się finansami.

 

 2. Sprawozdanie na podstawie spotkania z  P. Magdaleną Straus - Sitek – kierownikiem zespołu bankowości osobistej

Pani Magdalena Straus-Sitek to kierownik zespołu obsługi klienta osobistego w oddziale PKO Banku Polskiego w Katowicach. We wtorek drugiego marca 2021 klasy drugie Technikum Lotniczego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach miały z tą Panią spotkanie mające na celu poszerzenie wiedzy w zakresie inwestycji. Spotkanie odbyło się w ramach konkursu NBP Złote Szkoły.

Wykład rozpoczął się od 4 pytań w naszą stronę: „Czym jest inwestycja?”, „Czy inwestujecie?”, „Czy inwestycja zawsze przynosi zysk?” oraz „Co można zrobić, aby ograniczyć ryzyko?”. Te zapytania w naszą stronę otworzyły dyskusję między uczestnikami spotkania, odpowiedzi były przeróżne okazało się, że każdy z nas ma rację, bo wiele jest rodzajów inwestycji i każdy ma prawo podejść do nich inaczej.

Następnym zagadnieniem był cel na jaki najczęściej oszczędzają nasi obywatele. Okazało się, że większość z nas chce mieć zabezpieczenie na przyszłość, nie tylko własną, ale również dla swoich potomków. Dowiedzieliśmy się o dwóch sposobach ulokowania naszych środków, które mogą przynieść zysk. No właśnie mogą, ale nie muszą, dlaczego? Ponieważ jeden sposób to bezpieczna decyzja, która przyniesie nam zysk, co prawda niewielki, ale nie poniesiemy straty, a drugi to ryzyko, albo będziemy wiedzieli jak grać i dużo zyskamy, albo poniesiemy spore straty. Przy tych sposobach zatrzymaliśmy się jeszcze na chwilę i Pani Straus-Sitek przeprowadziła ankietę, aby zobaczyć czy wolimy stabilność czy też ryzyko. Okazało się, że większość z nas to ryzykanci.

Następne o czym rozmawialiśmy to sposoby inwestycji, czyli w co możemy inwestować, możliwości, które zostały nam omówione to akcje, obligacje, jednostki funduszy inwestycyjnych, złoto, diamenty, waluty, kryptowaluty oraz dzieła sztuki. Najbardziej zainteresowało nas złoto, teraz wiemy że możemy je zakupić zarówno w Mennicy Polskiej, jak i w oddziałach PKO Banku Polskiego, w oddziale możemy zamówić sztabki o gramaturze 1g, 5g, 10g, 20g, 31,1g, 50g i 100g. Sprawdziliśmy również jaka na tamten moment jest cena złota za kilogram, było to około 210 tys. złotych. Wiemy również, że za ubezpieczenie takiej sztabki trzeba dodatkowo zapłacić, a przechowywać ją można gdziekolwiek się chce, ale PKO ma możliwość udostępnienia skrytek bankowych, jeśli klient tego potrzebuje. Nurtowało nas jeszcze pytanie jak później się sztabki pozbyć, gdy chcemy mieć z powrotem pieniądze? Nasz ekspert szybko odpowiedział na to pytanie
i rozwiał nasze wątpliwości, aby zamienić złoto na pieniądze, należy pojechać do Mennicy z certyfikatem tejże sztabki, gdzie będzie ona sprawdzana, czy nie jest podrobiona, a następnie Mennica wykupuje tą sztabkę od nas z powrotem.

Poznaliśmy również mechanizmy rynkowe:

  • hossa - długotrwały trend wzrostowy cen papierów wartościowych lub towarów notowanych na giełdzie papierów wartościowych, jest to rynek byka ze względu na rodzaj ataku tego zwierzęcia, czyli rogami z dołu do góry,
  • bessa- długotrwały trend spadkowy cen papierów wartościowych lub towarów notowanych na giełdzie papierów wartościowych, jest to rynek niedźwiedzia, mówi się tak, ponieważ sposób ataku zwierzęcia jest podobny do tegoż mechanizmu (łapami z góry na dół),
  • korekta- krótkotrwały spadek, bądź wzrost  cen papierów wartościowych lub towarów notowanych na giełdzie papierów wartościowych.

Rozmawialiśmy na temat emocji na rynku, które nam towarzyszą i jak nas oszukują na podstawie wykresu, po czym podsumowaliśmy ryzyko rynku i poznaliśmy 5 zasad inwestowania.

Na koniec rozmawialiśmy o zakładaniu firmy, dowiedzieliśmy się iż teraz można założyć ją przez Internet, dowiedzieliśmy się co to leasing i poznaliśmy pokrótce temat pożyczek oraz kredytu obrotowego i inwestycyjnego dla firm, a jako ciekawostkę Pani powiedziała nam o Rajdzie Świętego Mikołaja.

Uważam, że była to przydatna lekcja dla każdego z nas, wiedza, którą nabyliśmy będzie pomocna w naszej przyszłości, ponieważ każdy z nas właśnie wkracza w swoje dorosłe życie i dobrze jest wiedzieć, jakie mamy możliwości i jak możemy się zabezpieczyć.

 

 3.  Sprawozdanie na podstawie spotkania z  P. Lucyną Piepierzyńską – kierownikiem multibiznesu i nieruchomości

2 marca 2021 klasy drugie Technikum Lotniczego Zakładu Doskonalenia Zawodowego odbyły spotkanie z Panią Lucyną Papierzyńską- pracownikiem PKO Banku Polskiego, zarządzającą zespołem zajmującym się udzielaniem kredytów hipotecznych oraz kredytów dla przedsiębiorców. Wykład ten został zorganizowany w ramach konkursu NBP Złote Szkoły, miał na celu przybliżenie nam wiadomości o rynku nieruchomości i kredytach inwestycyjnych.

Spotkanie rozpoczęło się od najistotniejszego zagadnienia, czyli czym tak naprawdę jest rynek nieruchomości. Dowiedzieliśmy się, że istnieją 3 rodzaje tegoż sektora gospodarki, czyli rynek nieruchomości mieszkaniowych, który obejmuje lokale mieszkalne i domy nie przynoszące właścicielowi dochodu, rynek nieruchomości komercyjnych, czyli taki rodzaj, który generuje zyski i przychody właścicielom nieruchomości oraz rynek nieruchomości przemysłowych, on natomiast obejmuje wszystkie fabryki i nieruchomości zawierające złoża naturalne.

Następnym zagadnieniem poruszonym przez Panią ekspertkę były korzyści, jakie płyną z mieszkań, czy innych posiadłości. Przede wszystkim wymieniony został zysk, który jest wyższy niż z lokaty, oraz na te zyski mamy możliwość wpłynięcia, ponieważ to od nas zależy ile za nie weźmiemy, np. pod wynajem ważna będzie lokalizacja i wystrój, wszystko to od nas zależy i podniesie nam wartość rynkową nieruchomości. Kiedy już mówimy o tym, co wymieniłam warto powiedzieć
o kolejnej kwestii, którą poruszyła z nami Pani Lucyna Papierzyńska, a mianowicie: „Od czego zacząć inwestycję, jeżeli chcemy zainwestować w nieruchomości?” i przy tym zagadnieniu właśnie dowiedzieliśmy się, iż mamy zwrócić naszą uwagę na lokalizację, stan techniczny, cel inwestycji, kwestie finansowe oraz na okazję. Bardzo istotną sprawą było dla nas pytanie „Skąd wziąć pieniądze na start?”, tutaj Pani Papierzyńska również przyszła nam z pomocą i na podstawie banku, w którym sama pracuje pokazała nam możliwości kredytów pomocnych przy nieruchomościach, czyli na zakup, na budowę, jaki i na remont.

Ostatnim zagadnieniem jakie zostało poruszone to kredyty na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych, dzięki temu zagadnieniu dowiedzieliśmy się, że taki kredyt możemy przeznaczyć na nieruchomości i grunt dla firmy, na maszyna, urządzenia, wyposażenie, czy na przykład różnego rodzaju licencje.

Na koniec prezentacji zostało przytoczone, bardzo pouczające stwierdzenie Pani Kamili Rowińskiej, a mianowicie:

„Chcąc osiągnąć stabilizację finansową, musisz zmienić nawyki! Oszczędzanie i inwestowanie nie zaczyna się wtedy, gdy kupisz wszystko, czego pragniesz.”

Moim zdaniem całe spotkanie było pouczające, pokazało nam nową możliwość zarabiania pieniędzy, o której nie każdy z nas wiedział. Pani prowadząca wykład miała bardzo dużą wiedzę i cieszę się, że chociaż jej częścią się z nami podzieliła, dzięki czemu i my możemy się nią teraz podzielić. Może w przyszłości uda nam się podbić rynek nieruchomości.

 

 4.  Sprawozdanie z debaty z ekspertami na tematy inwestycyjne.

Dnia 13 marca 2021 r. odbyło się spotkanie z Panią Magdaleną Straus-Sitek, Kierownikiem Zespołu Bankowości Osobistej, Panią Agnieszką Wilk, Ekspertem Obsługi Klienta Detalicznego, Panią Patrycją Bereźnicką, dyrektor PKO TFI oraz Panią Dyrektor Oddziału PKO Banku Polskiego w Katowicach Ewą Cabel. Udział w nim wzięli uczniowie Technikum Lotniczego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach w ramach konkursu NBP Złote Szkoły.

Debata rozpoczęła się przywitaniem Pani Teresy Strycharz (nauczycielki przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w Technikum Lotniczym). Następnie przywitała nas Pani Ewa Cabel oraz przybliżyła nam przebieg debaty. Po czym głos zabrała Pani Magdalena Straus-Sitek, która została prowadzącą całej debaty.

Całość naszych rozważań zaczęła prezentacja znakomitej uczennicy Natalii Kolonko, która przybliżyła uczniom inwestycje w Obligacje oraz Akcje na podstawie akcji firmy Tesla, powiedziała, jak obserwować rynek akcji oraz o tym, iż najbezpieczniejszym rodzajem obligacji są Obligacje Skarbu Państwa. Pani Magdalena zadała pytanie, o to, czy zdaniem uczniów kupowanie obligacji skarbowych jest bezpieczne w okresie pandemii. Głos w tej sprawie zabrały dwie uczennice, Roksana powiedziała, że jej zdaniem nie, ponieważ jest to niestabilny czas gospodarczy, Daria również podzieliła to zdanie. Pani Patrycja Bereźnicka zapytała o powód, dla którego emitujemy obligacje. Na to pytanie odpowiedziała uczennica Wiktoria, która powiedziała, że jest to rodzaj pożyczki oraz iż jest to podział naszej firmy między inne osoby, by również pozyskać pieniądze. Następnie na podstawie prostego przykładu firmy parówkowej Pani Patrycja wyjaśniła nam różnice między akcjami i obligacjami i podsumowała prezentacje uczennicy.

Następnym tematem była inwestycja w złoto, którą przedstawiła kolejna zdolna uczennica Technikum Lotniczego Daria Turant. Pokazała pozostałym uczniom zalety takiej inwestycji, powiedziała, dlaczego się to opłaca, pokazała jak cenione jest złoto od wieków oraz gdzie możemy je nabyć i przechowywać. Pani Straus-Sitek rozpoczęła dyskusję od pytania czy chcielibyśmy nabyć złoto, dlaczego i ile. Na to pytanie odpowiedziała uczennica Natalia, stwierdziła że jest to dobra inwestycja przez pewny rynek oraz ograniczone złoże naturalne przez co jest cenne, ale obawiałaby się o jego utrzymanie. Pani prowadząca opowiedziała jej o kosztach utrzymania, natomiast Pani Wilk powiedziała o ilości złota na ziemi, oraz zapytała o inne złoża, w które również możemy inwestować, na to pytanie padły odpowiedzi, takie jak srebro czy diamenty. Na zakończenie porównaliśmy koszt grama złota na tym spotkaniu z zeszłym, zauważyliśmy jego wzrost i podsumowaliśmy temat.

Następnym tematem był rynek nieruchomości, którego prezentację przygotował uczeń Jakub Kleczko. Przedstawił uczniom wiele ogromnych zalet tegoż sektora gospodarczego oraz powody, dla których mieszkania są w cenie. Na pytanie o wady lokowania kapitału w tego typu inwestycje opowiedział o problemach przy wynajmie z lokatorami, a także o zdarzeniach losowych, które mogą nieznacznie, a nawet doszczętnie zniszczyć naszą własność. Po wielu pytaniach i wypowiedziach dotyczących zakupu, bądź wynajmu uczniowie doszli do wniosku, że wynajem mieszkań większość osób rozpoczyna po lub na studiach, mało która z obecnych osób zdecydowałaby się na zakup posiadłości. Pani Ewa Cabel podsumowała naszą dyskusję i powiedziała o zmianach w myśleniu różnych pokoleń oraz o zmianach rynku nieruchomości.

Później Pani dyrektor oddziału PKO BP opowiedziała o alternatywach oszczędzania, czyli o Pracowniczych Planach Kapitałowych, z czego pochodzą wpłaty do nich i jak można z tego korzystać oraz w jakim celu są one tworzone. Drugą alternatywą, o której opowiedziano był Pakiet emerytalny PKO TFI, to również Pani ekspert opowiedziała o jego przeznaczeniu, o tym jak go otworzyć oraz omówiła jego dokładne działanie krok po kroku.

Na sam koniec spotkania Pani Patrycja Bereźnicka opowiedziała o działaniu inwestycyjnym jako tzw. Grupon, co może pomóc młodym inwestorom wejść w jeden z sektorów gospodarczych oraz powiedziała, że każda inwestycja powinna być przemyślana oraz o tym, iż warto już w wieku nastoletnim zacząć myśleć o emeryturze.

Spotkanie zakończyło się podziękowaniami ze strony zarówno naszych ekspertów, jaki i uczniów oraz nauczycieli.

 

5. Sprawozdanie Procenty i ich zastosowania; Lokaty pieniężne i kredyty bankowe; Złote Szkoły NBP

 W dniu 20 kwietnia 2021 odbyło się spotkanie w ramach konkursu Złote Szkoły NBP, które prowadziła Pani Lidia Szymczak-Mazur. Była to lekcja, która została prowadzona pod kątem korelacji przedmiotowej – matematyki i podstaw przedsiębiorczości. W spotkaniu brało udział czterdziestu uczniów Technikum Lotniczego ZDZ.

 Na początku zostało przytoczone pojęcie lokaty. Dowiedzieliśmy się, że polega ona na zdeponowaniu pieniędzy do banku na określony czas, po którym bank wypłaca nam wcześniej zdeponowaną kwotę powiększoną o odsetki. Następnie zostały nam przedstawione czynniki od których zależy wysokość odsetek. Wykorzystując poznane wcześniej fakty, udało nam się wywnioskować różnicę między procentem prostym i składanym.

 Gdy już poznaliśmy teorię, czas na praktykę. Rozpoczęliśmy od rozwiązywania zadań z procentem prostym. Określiliśmy założenia – kapitał początkowy pozostaje stały, a kwota odsetek rośnie proporcjonalnie do okresu oprocentowania. Z pomocą tych danych można było wyznaczyć wzór, który wykorzystaliśmy do późniejszych zadań. Pozwoliły one nam obliczyć między innymi ostateczną kwotę po ulokowaniu kapitału na dany czas o danym oprocentowaniu, ale też mieliśmy okazję obliczyć po jakim czasie ulokowany kapitał podwoi się.

 Gdy zadania z procentu prostego zostały rozwiązane, przyszła pora na bardziej skomplikowany procent składany. Podobnie jak poprzednio, określone zostały założenia - po każdym okresie kapitalizacji, odsetki są dopisywane do kwoty kapitału początkowego, oraz od powiększonej sumy kapitału naliczane są odsetki za następny okres oprocentowania. Poznaliśmy wzór i przeszliśmy do rozwiązywania zadań. Przy okazji pierwszego zadania Pani wspomniała, że oprocentowanie nie musi pozostać stałe przez cały rok – niektóre banki stosują naliczanie oprocentowania składanego częściej niż raz w roku np. co pół roku, kwartał lub nawet co miesiąc.

 Jak się okazało, wiedza ta była przydatna do rozwiązania zadania, ponieważ należało rozważyć cztery różne, wspomniane wcześniej, okresy kapitalizacji. Po rozwiązaniu wszystkich wariantów doszliśmy do wniosku, że największy kapitał końcowy otrzymamy przy miesięcznej kapitalizacji odsetek. Następnie przeszliśmy do obliczania kolejnych zadań z pomocą Pani Ldii. Po ich skończeniu, otrzymaliśmy kilka przykładów do samodzielnego wykonania, które pomogły nam zrozumieć temat w swoim tempie i w razie wątpliwości mogliśmy poprosić nauczycielkę o pomoc.

 Na koniec dowiedzieliśmy się paru zaskakujących ciekawostek o podatkach. Segment ten został podzielony na dziwne podatki dawniej i dziś. Gdy słuchaliśmy o podatkach dawniej, z dużym zdziwieniem spotkał się fakt, że w dawnej Turcji odprowadzany był podatek od zębów. Był on wymyślony przez jednego z tamtejszych dostojników który stwierdził, że ktoś musi wynagrodzić uszkodzenia w jego uzębieniu spowodowane słabą jakością lokalnego jedzenia. Dziwne podatki dziś były dla nas nie mniejszym zaskoczeniem. Najbardziej nietypowy okazał się podatek od cienia w Wenecji, który obciążał właścicieli sklepów i kawiarni, których zadaszenia rzucały cień na ziemię. Co lepsze, należny był nie tylko za słoneczne, ale też za pochmurne dni.

 Tym akcentem zakończyliśmy nasze spotkanie. Zadania, które rozwiązywaliśmy oraz poznane fakty z pewnością pomogą w podejmowaniu przyszłych decyzji na temat lokat.